1. Bevezető
Szabályzatunk célja, hogy a városi könyvtár, mint nyilvános könyvtár – funkcióinak figyelembevételével és minőségbiztosítási elveinek megfelelően – biztosítsa használóinak az intézmény tevékenységével kapcsolatos visszajelzések lehetőségét. Célunk olyan eljárások alkalmazása, amelyek révén munkánk során keletkező, a követelményeknek nem megfelelő szolgáltatások azonosíthatók, kezelhetők legyenek.
A panaszkezelési szabályzat alapelve, hogy a könyvtárral szemben felmerült panaszok fontos ismereteket hordoznak, ezért a panaszok kivizsgálásának, elemzésének és értékelésének, majd kezelésének rendjét szervesen be kell építeni a városi könyvtár tevékenységébe. További alapelv, hogy a könyvtár a panaszokat és a panaszosokat mindenfajta megkülönböztetés nélkül, egyenlően, ugyanazon eljárás keretében és szabály szerint kezeli.
2. Fogalmak
2.1 Panasz
A panaszkezelési eljárás alapja a panasz. Panasz a könyvtár működésével, tevékenységével, szolgáltatásaival, termékeivel, esetleges mulasztásával kapcsolatban felmerülő minden olyan egyedi kérelem, észrevétel vagy reklamáció, amelyben a panaszos a könyvtár eljárását kifogásolja és azzal kapcsolatban konkrét, egyértelmű igényét megfogalmazza és azt a jelen szabályzatban felsorolt módon bejelenti.
A panaszok lehetnek hivatalosak és nem hivatalosak, függetlenül a panaszos szándékától. Nem hivatalos panasz esetén az eljárás során a panaszos célja csupán az, hogy jelezze észrevételét, arról bejelentést tegyen, de nem feltétlenül kíván a könyvtár részéről választ.
Hivatalos panasz esetén panaszkezelési eljárás keretében vizsgáljuk meg a bejelentést. Az eljárás minden esetben a könyvtárvezető válaszával zárul.
2.2. A panaszos
Az enyingi Vas Gereben Művelődési Ház és Könyvtár könyvtárának
panaszkezelési szabályzata
Panaszos lehet természetes személy, jogi személy, jogi személyiséggel nem rendelkező gazdasági társaság vagy más szervezet, aki/amely a könyvtár valamely szolgáltatását igénybe veszi, vagy a szolgáltatással kapcsolatos tájékoztatás vagy ajánlat címzettje. A panaszos általában ügyfele a könyvtárnak, panaszosnak tekintendő azonban az a személy is, aki a könyvtár eljárását nem valamely konkrét szolgáltatással, hanem egyéb, a szolgáltatással összefüggő tevékenységével (pl. hirdetés) kapcsolatban kifogásolja.
3. A panasz bejelentése
A panaszos szóban tett panaszát nem hivatalos panaszként kezeli a könyvtár, amennyiben írásos formában nem történik meg a panasz benyújtása.
3.1 Szóbeli panasz
a) személyesen: A könyvtár nyitvatartási idejében. A könyvtár címe, és nyitvatartási ideje a www.vasgerebenkonyvtar.hu weboldalon található.
b) telefonon: 06-22-372-169 ; mobiltelefonon: 06-30-216-1695 számon érhető el a következő időpontokban: hétfő és szombat: 8-12, kedd-péntek:8-17 óráig
3.2 Írásbeli panasz
A hivatalos panaszt írásban kell megtenni. A panasz megtételéhez szükséges űrlapok megtalálhatók a könyvtár honlapján (1. sz. melléklet), valamint az információs pultnál elhelyezett panaszláda mellett (2. sz. melléklet).
A panasz a következő csatornákon juttatható el a könyvtárvezetőhöz:
a) személyesen vagy más által nyitvatartási időben, az ügyfélforgalom számára nyitva álló helyiségben átadott irat útján (A könyvtár címe, és nyitvatartási ideje a www.vasgerebenkonyvtar.hu weboldalon található) vagy
b) a könyvtárban kihelyezett „panaszládába” bedobással
c) postai úton: Vas Gereben Könyvtár, 8130 Enying, Kossuth L. u. 45.
d) faxon: 06-22-372-169
e) elektronikus levélben: konyvtar@vkenying.axelero.net
f) online, a www.vasgerebenkonyvtar.hu honlapon elhelyezett panaszbejelentőn.
4. A panasz kivizsgálása
A panasz kivizsgálása térítésmentes és az összes vonatkozó körülmény figyelembevételével történik.
4.1 Szóbeli panasz
A szóbeli panaszt (személyes, telefonos) a könyvtár nem tekinti hivatalosnak, ennek ellenére – lehetőleg azonnal – megvizsgálja és orvosolja. Amennyiben ez nem lehetséges, a panaszról és az ügyfél azzal kapcsolatos álláspontjáról az ügyintéző panaszkezelési lapot vesz fel (a könyvtár honlapjáról is letölthető), és annak egy példányát az illetékes ügyintéző vagy a könyvtárvezető részére továbbítja. A panaszlap tartalmát – személyes és telefonos bejelentés esetén is –egyeztetni, illetve jóvá hagyatni kell az ügyféllel.
A panaszra adott indokolással ellátott választ a közlést követő 15 napon belül kell kiküldeni.
A panaszkezelés menetéről és határidőiről az ügyintézés alatt, telefonon – közérthető, szakszerű és érdemi információt –, a 06-22-372-169 és 06-30-216-1695 számon adunk.
Amennyiben az ügyfél szóbeli panaszát nem a panaszkezelésre kijelölt ügyintézőnél terjeszti elő, az Őt vagy az Ő hívását fogadó munkatárs köteles az ügyfelet tájékoztatni a panaszkezelésre kijelölt személy elérhetőségéről.
4.2 Írásbeli panasz
A hivatalos panaszkezelési eljárás lefolytatására csak az űrlapokon ( 1. és 2. sz. melléklet) kitöltött és aláírt formában benyújtott panaszok esetében kerül sor. Amennyiben a panasz benyújtása nem megfelelő formában történik, a könyvtár a panaszt nem hivatalosnak tekinti és ennek megfelelően jár el.
Névtelenül leadott panaszokkal a könyvtár nem foglalkozik.
A hivatalos, írásban benyújtott panaszok iktatásával kapcsolatos határidők:
- A személyesen vagy írásban benyújtott, a postai úton vagy faxon eljuttatott panaszt a beérkezés napján nyilvántartásba kell venni;
- A könyvtári információs pultnál leadott és az elektronikus formában küldött panaszok hetente (keddenként) egy alkalommal kerülnek nyilvántartásba.
A panaszok elbírálása:
A Vas Gereben Könyvtárba kerülő összes panasz a könyvtár vezetőjéhez kerül, és ő továbbítja a panasszal érintett területen dolgozó könyvtárosnak, aki a panasz elbírálását lefolytatja. A panasz elbírálását követően a kijelölt munkatárs a könyvtárvezetővel egyezteti a panasz megválaszolását. A panaszra adott hivatalos válasz kizárólag könyvtárvezetői ellenjegyzéssel hiteles.
Amennyiben a panaszostól pótlólagosan adatokat kell bekérni, úgy haladéktalanul fel kell venni az ügyféllel a kapcsolatot és be kell azokat szerezni.
Az írásbeli panasszal kapcsolatos, indokolással ellátott álláspontot közlését, beérkezést, illetve nyilvántartásba vételt követő 15 napon belül küldi meg az ügyfél részére a könyvtár, arra az elérhetőségre, amelyet a panaszfelvételi űrlapon megadott.
A könyvtárba érkező írásos panaszokat a könyvtár az irattárban 5 évig őrzi.
A panaszkezelés menetéről és határidőiről a nyitvatartási időben, telefonon adunk információt, a 06-22-372-169 vagy a 06-30-216-1695 számon. Erről a személyesen leadott írásbeli panasz esetén a könyvtár munkatársának az ügyfelet tájékoztatnia kell.
5. A panasz felülvizsgálata
A panaszos, amennyiben a panaszára adott hivatalos válaszban foglaltakkal nem ért egyet
vagy bejelentését új információval egészítené ki, kérheti a panaszára adott hivatalos válasz
felülvizsgálatát.
A felülvizsgálati kérelmet a jelen szabályzat 3. számú mellékletében található űrlapon, az
alapeljárás iktatószámára való hivatkozással kell benyújtani.
A felülvizsgálati kérelemről a Vas Gereben Művelődési Ház és Könyvtár igazgatója 15 napon belül dönt, melyről a felülvizsgálatra vonatkozó kérelemben általa megjelölt módon értesíti a panaszost.
Felülvizsgálat elbírálása:
A felülvizsgálati kérelemben foglaltakról a Vas Gereben Művelődési Ház és Könyvtár igazgatója dönt az alapeljárás hivatalos válaszát ellenjegyző könyvtárvezetővel történő konzultációt követően.
A felülvizsgálati kérelemre adott válasz kizárólag a Vas Gereben Művelődési Ház és Könyvtár igazgatójának ellenjegyzésével érvényes.
A hivatalos panaszkezelési eljárás második, egyúttal legfelsőbb szintje a felülvizsgálati kérelemre adott válasszal zárul.
6. A panasz nyilvántartása
A panaszokról, valamint az azok rendezését, megoldását szolgáló intézkedésekről a könyvtár nyilvántartást vezet (4. sz. melléklet). A nyilvántartás tartalmazza:
- a panaszos nevét
- a panasz leírását, a panasz tárgyát képező esemény vagy tény megjelölését
- a panasz benyújtásának dátumát
- a panasz keletkezési helyét
- a panasz súlyát
- a panasz jogosságát (jogos/nem jogos)
- a reklamáció kezelésével, kivizsgálásával megbízott személy nevét
- döntést a megrendelő javítási igényének jogosságáról
- szükséges/meghozott javító intézkedéseket
- az újbóli előfordulást megakadályozó intézkedéseket
- az intézkedés teljesítésének határidejét és a végrehajtásért felelős személy megnevezését
- a problémát kivizsgáló aláírását, a partner tájékoztatását a meghozott intézkedésekről
A nyilvántartást úgy kell kialakítani, hogy abból a válaszadási határidő egyértelműen megállapítható legyen. Alkalmasnak kell lennie arra, hogy a könyvtár megtehesse a következőket:
- a panaszokat, azok témája szerint csoportosíthassa
- a panasz okát képező tényeket és eseményeket azonosíthassa és feltárhassa
- megvizsgálhassa, hogy ezen tények és események hatással lehetnek-e más eljárásra vagy termékre, szolgáltatásra
- eljárást kezdeményezhessen a feltárt, panaszt kiváltó események, tények korrekciójára
- összefoglalhassa az ismétlődő vagy rendszerszintű problémákat.
7. A panaszügyintézéssel kapcsolatos utólagos teendők
A könyvtár a panaszok nyilvántartását oly módon alakítja ki és vezeti, hogy az alkalmas legyen panaszügyi statisztikák és kimutatások készítésére is, amelyek célja többek között a panaszügyintézés hatékonyságának mérése.
A könyvtár a panaszokról meghatározott időközönként, de célszerűen legalább éves gyakorisággal elemzést készít, amelyben felméri a panaszügyek kapcsán leginkább érintett termékeket, szolgáltatásokat vagy egyéb működési területeket, és meghatározza a panaszok megelőzése, illetve csökkentése érdekében szükséges és lehetséges intézkedéseket.
Az elemzés célja a panaszügyekből levonható tapasztalatok beépítése a szolgáltatási folyamatba. A könyvtár a panaszügyintézéssel kapcsolatos tevékenységét a használói igényekre és saját szolgáltatásainak szempontjaira tekintettel folyamatosan fejleszti.
8. Adatkezelés
A könyvtár a panaszkezelés során a következő adatokat kérheti az ügyféltől:
neve
- lakcíme, székhelye, levelezési címe
- telefonszáma
- értesítés módja
- panasszal érintett termék vagy szolgáltatás
- panasz leírása, oka
- panaszos igénye
- a panasz kivizsgálásához, megválaszolásához szükséges egyéb adat
A könyvtár különös figyelmet fordít arra, hogy a panaszfelvétel során az azonosítás céljából bekért adatok ne sértsék az adatvédelmi előírásokat, és ne szolgáljanak más, a panaszügyek regisztrálásán kívüli egyéb adatgyűjtési célt. A könyvtár a – kizárólag a panaszügyintézés okán – birtokába került személyes adatokat a panasz elintézése után törli vagy más módon egyedi azonosításra alkalmatlanná teszi.
9. Tájékoztató
A könyvtár szolgáltatási helyiségeiben, illetve internetes honlapján közzéteszi a panaszügyintézés körében alkalmazott panaszkezelési szabályzatát.
Mellékletek:
1. sz. Panaszfelvételi űrlap
2. sz. Panaszládába bedobható űrlap
3. sz. Felülvizsgálati kérelem
4. sz. Panasznyilvántartó űrlap
Enying, 2015. 12. 16.
Rideg Lászlóné
könyvtárvezető
1. sz. melléklet |
|
Panaszfelvételi űrlap |
|
Panaszos neve: | Dátum: |
Panaszos elérhetősége: | |
Panasz tárgya: | |
Panasz leírása: | |
Panaszos aláírása |
Panaszt átvevő aláírása |
Válasz: | |
Dátum: |
Könyvtárvezető aláírása |
2. sz. melléklet |
|
Panaszládába bedobható űrlap |
|
|
|
|
|
Panaszos neve: | Dátum: |
Panaszos elérhetősége: | |
Panasz tárgya: | |
Panasz, észrevétel, kifogás tárgya, leírása: | |
Dátum: |
Aláírás |
3. sz. melléklet |
|
Felülvizsgálati kérelem |
|
Panaszos neve: | Dátum: |
Panaszos elérhetősége: | |
A panasz iktatószáma (ld. a visszaküldött eredeti panaszfelvételi űrlapon): | |
A felülvizsgálati kérelem tartalma: | |
Panaszos aláírása |
Panaszt átvevő aláírása |
Válasz a felülvizsgálati kérelemre: | |
Dátum: |
Vas Gereben Művelődési Ház és Könyvtár igazgatójának aláírása |
4. sz. melléklet
Panasznyilvántartó űrlap
A panaszos neve:
A panasz benyújtásának dátuma:
A panasz keletkezési helye:
A panasz leírása (a panasz tárgyát képező esemény vagy tény megjelölése):
A panasz súlya (enyhe/súlyos/nagyon súlyos):
A panasz jogosságát (jogos/nem jogos):
A reklamáció kezelésével, kivizsgálásával megbízott személy:
Döntés a megrendelő javítási igényének jogosságáról (jogos/nem jogos):
Szükséges/meghozott javító intézkedések:
Az újbóli előfordulást megakadályozó intézkedések:
Az intézkedés teljesítésének határideje:
Az intézkedés teljesítésének végrehajtásért felelős személy:
A partner tájékoztatása a meghozott intézkedésekről:
A problémát kivizsgáló aláírását